Veulens trainen De Lage Wierde

Paardenmelkerij

Bij het project veulens trainen gaan de medewerkers van Stichting DOET bij Paardenmelkerij De Lage Wierde de veulens trainen en klaarmaken voor de verkoop.

De veulens moeten bijvoorbeeld leren om te lopen aan een halster of om makkelijk de trailer in te komen maar alles begint bij het leren van aanrakingen door de mens. Paarden zijn van nature prooidieren en daarom willen ongetrainde paarden liever mensen vermijden. Door de veulens hun vertrouwen te winnen en ze langzamerhand voorzichtig aan te raken leren ze dat mensen geen gevaar voor ze zijn. Dat is de basis en nadat die basis voltooid is kan de training worden voortgezet en wordt de veulens aangeleerd om aan een halster te lopen, een trailer in te lopen en om voetjes te geven.

Doordat ze getraind worden in deze dingen zijn ze makkelijker te verkopen en geeft het later minder stress. Een ongetraind paard een trailer in te laten lopen lukt niet zonder stress, paarden vinden het eng om een afgesloten ruimte in te lopen en zeker als het veel lawaai maakt en het wiebelig is.